Tuesday, June 6, 2006

טיפים למבחני האנגלית IELTS ו TOEFL

טיפים למבחני האנגלית IELTS ו TOEFL
טיפ מס' 1: הכירו את המבחן הכי טוב שאפשר
המבחנים בנויים מארבעה "מודולים" הבוחנים כל אחת מהיכולות הלשוניות – האזנה, קריאה, כתיבה ודיבור. באופן כללי, ב 2 המבחנים לרוב קורה לפי סדר שונה, אף על פי שבחינת הדיבור של מחן ה  IELTS  יכולה להתרחש לפני שאר החלקים בזמן או מועד אחר. חשוב שתכירו את כל חלקי המבחנים, אבל שעדיין תקפידו לקרוא את ההוראות היטב לפני שאתם מתחילים לענות על השאלות.
טיפ מס' 2: מה ההבדל בין מבחן ה-IELTS ומבחן ה-TOEFL?
מבחן ה-IELTS הוא שונה למדי ממבחן ה TOEFL. הפילוסופיה העומדת מאחורי מבחני אנגלית רבים היא להראות מה אנשים יודעים על השפה האנגלית, בניגוד למה הם יכולים לעשות בשפה האנגלית. ההנחה היא, למשל, שאם אנשים יודעים הרבה על דקדוק ויש להם אוצר מילים נרחב, הם בטח יודעים להשתמש באנגלית היטב. כמובן שזה לא בהכרח נכון. תלמידים רבים הם טובים מאוד בדקדוק ויש להם אוצר מילים נרחב, אבל יכולת התקשורת שלהם בשפה היא נמוכה מאוד. 2 המבחנים בודקים יותר מה אתם יכולים לעשות באנגליתת  מאשר כמה אנגלית אתם יודעים. ההבדל המהותי הוא שמבחן ה  TOEFLכולו מול המחשב במשך כ-4.5 שעות ומבחן ה IELTS נעשה ללא מחשב בכלל והחלק של הדיבור מול בן אדם.
טיפ מס' 3: קבלו פידבק
בקשו מהחבר או המורה שייתנו לכם הערות על הכתיבה שלכם. ככל שתעכבו אחרי ההתקדמות שלכם, כך תיטיבו לדעת איפה אתם חזקים יותר ואיפה פחות. אם תשלימו משימה, תשתמשו במילים בצורה נכונה, תתקשרו באופן ברור ותהיו מאורגנים, תעשו עבודה מצוינת גם במבחן.
טיפ מס' 4: כתבו תשובה מלאה
אל תתנו תשובות של מילה אחת. הכניסו יותר מידע. למשל, כששואלים אתכם מהיכן אתם, במקום פשוט להגיד את השם של העיר או היישוב, ענו במשפט שלם שבו אתם מציינים את שם המדינה, המיקום, וכמה זמן אתם חיים שם. זה מראה לבוחן שיש לכם ביטחון באנגלית, שאתם לא מנסים "להיפטר" מהתשובה. אבל גם שימו לב שאתם לא מגזימים באורך התשובה, כדי שהבוחן לא יחשוב שלא הבנתם נכון את השאלה...
טיפ מס' 5: אל תיאבקו במבטא שלכם
1) להיות ברורים.
2) לא לעצבן את השומע.
אל תדאגו לגבי זה שיש לכם מבטא. לכולם יש מבטא באנגלית. החשוב הוא שתהגו את המילים בצורה ברורה, כדי שהבוחן יוכל להבין אתכם. עשו חזרות מראש כדי לפתור את בעיות ההגייה החשובות יותר. אם עשיתם טעות בזמן המבחן, אל תיבהלו. תקנו את עצמכם באלגנטיות והמשיכו הלאה.
טיפ מס' 6: חמש מילים ביום
אם תפתחו מילון או תגלשו באינטרנט ותציגו לעצמכם 5 מילים חדשות שלא נתקלתם בהן כל יום, תתנו תנופה חזקה לאוצר המילים שלכם. גוונו את הנושאים – היום פוליטיקה, מחר אמנות, מחרתיים היסטוריה, אחר כך מדעים. 5 מילים ביום זה לא הרבה ללמוד, אבל במבחן עצמו כמה מהן יכולות להציל לכם את השאלה.
טיפ מס' 7: הבנת הנקרא: zoom in – zoom out או: מבט ממעוף הציפור
בטקסטים של הבנת הנקרא אתם צריכים לדעת איך למצוא בטקסט בדיוק את המידע שאתם מחפשים. עליכם לחפש מילות מפתח. איך עושים את זה? למשל, אם שאלו אתכם על שם של מישהו, הוא יתחיל באות גדולה, ואת זה קל יותר למצוא בטקסט. אם יש שנים או מספרים – גם אותם קל יותר למצוא. ברגע שמצאתם משהו רלוונטי, עשו zoom out – הסתכלו על המשפטים שמסביב וחפשו את התשובה. לרוב היא לא תהיה  רחוקה מדי.
טיפ מס' 8: התאמנו בכתיבת הערות לעצמכם
דרך אחת לעשות זאת היא להקליט תוכניות אירוח, שיחות או הרצאות המשודרות באינטרנט או בטלויזיה, כך שתהיה לכם אפשרות לעצור ולחזור אחורה בהקלטה. האזינו להן ורשמו לעצמכם הערות הנוגעות לעיקר הדברים. ודאו כי הערותיכם כתובות בצורה ברורה ויסודית שתאפשר לכם להבין ולזכור למה התכוונתם ומדוע התייחסתם דווקא לנושא המסויים. אחרי הכול, הערות שאינן קוהרנטיות לא ישרתו אתכם בכתיבת התשובות.

טיפ מס' 9: שאלות הבנת הנקרא

זיכרו שאינכם חייבים לדעת כל מילה בקטע הקריאה כדי לענות על השאלות. התאמנו על קריאה ללא שימוש במילון. בכל הקשור לשאלות, התרכזו רק בקטעים שהשאלות מפנות אליהם. עיברו על הקטע בריפרוף, קיראו את השאלות, ואז חיזרו לקטע לחיפוש אחר פרטים נוספים. השאלות לרוב מופיעות לפי הסדר שבו התשובות שלהן מופיעות בקטע. נסו לנחש איזה סוג שאלות ישאלו אתכם בחלק הזה.

טיפ מס' 10: קחו נשנוש קטן באנגלית מדי יום

קורס ה-IELTS הוא מקיף ועשיר, אבל בין שיעור לשיעור חולף שבוע שלם שבו אתם יכולים להספיק עוד הרבה. קראו כל יום לפחות שתי פסקאות באנגלית, רצוי ממקורות כמו מגזינים מדעיים דוגמת נשיונל ג'יאוגרפיק. חפשו מילים שאתם לא מכירים בעיתון, ונסו לקרוא כמה מאמרים מאותו התחום כדי שאותן מילים יחזרו על עצמן וייקלטו לכם בראש. הפכו את האנגלית לחלק מהיומיום שלכם בדרך אל הבחינה.

טיפ מס' 11: שיעורי בית – טלויזיה!

אוהבים טלויזיה? היום תוכלו בקלות למצוא את כל הסדרות שאתם אוהבים ברשת האינטרנט. חפשו את שם התכנית שאתם אוהבים והוסיפו watch online, ותמצאו עשרות אתרים שמאפשרים צפייה ישירה. אל תלכו לאתרים ישראלים, כי המטרה היא שתצפו בתכניות שאתם אוהבים בלי כתוביות. ככל שהאנגלית תישמע לכם פחות זרה ומוזרה, יהיה לכם קל יותר להתמודד איתה בכל צורה שהיא.

טיפ מס' 12: דברו חזק!

לפעמים נבחנים ממלמלים ומדברים בקול מאוד חלש, מפני שהם לחוצים או לא בטוחים בעצמם. השתמשו בשפה פשוטה ונכונה במקום באוצר מילים מורכב, ודברו בקול רם כך שהבוחן לא יצטרך להתאמץ כדי לשמוע אתכם. זה מראה על ביטחון עצמי ושליטה טובה בשפה.

טיפ מס' 13: פנקס שחור קטן

אין מה לעשות, חלק גדול מההצלחה בבחינת הIELTS תלוי באוצר המילים. לכן עליכם להקדיש לכך תשומת לב מירבית. הנה פטנט שיעזור לכם להתמיד: קחו מחברת או פנקס קטן (כאלה שאפשר להכניס בקלות בכיס או בתיק). בכל פעם שאתם נתקלים במילה חדשה (בקריאת מאמר בעיתון או בספר או בכל מקום אחר) רישמו לעצמכם אותה. חיזרו אל הפנקס בהמשך וודאו שאתם כבר זוכרים את כל המילים שבהן נתקלתם לאורך הדרך.

טיפ מס' 14: פעם שלישית גלידה

כל מילה חדשה שאתם לומדים עלולה לברוח אם לא תחזרו אליה. אם הוספתם מילה חדשה לרשימת אוצר המילים שלכם, סמנו לידה כל פעם שאתם נתקלים בה. וודאו שבסופו של דבר יש לכם לפחות 3 ליד כל מילה. אם נתקלתם בה שלוש פעמים או יותר יש יותר סיכוי שהיא תישאר בראש.

 

 

 

טיפ מס' 15: בלי סלנג!

יש לכם מספר דקות להפגין את האנגלית הטובה ביותר שלכם, אחרי כל השנים שבהן למדתם אנגלית. עדיף להיות פורמלים יותר ולהישמע יותר חכמים מאשר "מגניבים". שימרו את הסלנג שאתם יודעים ליום שבו תלמדו בחו"ל ותשוחחו עם תלמידים אחרים, ומול הבוחן השתמשו בשפה נאותה וגבוהה ככל האפשר.

טיפ מס' 16: התעניינו באקטואליה

עיתונים אמריקאים או בריטים מקוונים מלאים בכתבות בתחומים שונים ומגוונים. הקדישו קצת זמן לאתרים שלהם. אם אתם פריקים של אקטואליה, קיראו חדשות; אם אתם מתעניינים בספורט, גם על זה תמצאו כתבות בשפע; אם אתם מתעניינים בפנאי, באופנה, בתרבות או במוזיקה – תוכלו למצוא כל תחום שהוא באתרי החדשות. אתם יכולים להתחיל בישראליים – Jerusalem Post, Ha'aretz.com ולעבור גם לכאלה מחו"ל – New York Times, USA Today ועוד. הדפיסו לעצמכם כתבות מעניינות וקיראו אותן בזמנכם הפנוי. סמנו מילים שאתם לא מכירים וחפשו אותן במילון. העיקר שיהיה לכם מעניין!

טיפ מס' 17: אל תשננו תשובות בעל פה

לבוחן יש מספיק ניסיון כדי לזהות מצב שבו אתם לא מדברים באופן טבעי וספונטני, והוא ישנה את הנושא שעליו שאל או ייתן לכם תוצאה נמוכה יותר. השתמשו בנושאים לדוגמה כדי להתאמן על שיחה במגוון של נושאים, אבל אל תשננו תשובות מראש ותדקלמו אותן במבחן.

טיפ מס' 18: עשו את כל שיעורי הבית

אנחנו יודעים שאתם אנשים עסוקים. יש לכם הרבה משימות ובין לבין אתם צריכים להכניס גם את ההכנה למבחן הIELTS. השתדלו לעשות לפחות את המינימום – שיעורי הבית שהמורה בקורס נתן לכם. בדרך כלל זה לא הרבה, וחשוב שתקדישו לזה זמן במהלך השבוע. אם תסתמכו רק על השיעורים השבועיים ולא תתרגלו בבית, תפיקו הרבה פחות מקורס הIELTS, וחבל. אז גם אם אתם עסוקים או עייפים או פשוט לא בא לכם, הקדישו לפחות שעתיים במהלך השבוע לשיעורי הבית שניתנו לכם בשיעור. פנקו את עצמכם בצ'ופר אחרי שתסיימו את התרגול. מגיע לכם!

טיפ מס' 19: פרקו את המילים

אופייה של השפה האנגלית הוא כזה שמילים רבות בה למעשה מורכבות ממילים יותר קטנות. בשיעורי הIELTS המורה יעזור לכם לראות את זה. לימדו איך לפרק מילה ארוכה לחלקים. כך יהיה לכם הרבה יותר קל לזכור אותה, גם אם היא מאוד ארוכה. המילה underestimation, למשל, מתפרקת לשלושה חלקים: under-estima-tion. כל אחד מהחלקים האלה נותן רמז למשמעות המילה.
גיליתם את המשמעות?
אם לא, שאלו את מורה הקורס שלכם...

טיפ מס' 20: צרו קשרים אסוציאטיבים

רעיונות חריגים יותר נרשמים אצלנו בראש בצורה טובה יותר. בטח קרה לכם פעם שיצאתם מהבית וכשהגעתם לרחוב לא זכרתם אם נעלתם את הדלת של הבית או לא. אבל אם אחרי שהייתם נועלים את הדלת הייתם עושים ריקוד קטן במקום ושרים "נעלתי את הדלת, נעלתי את הדלת", בטח לא הייתם שוכחים שנעלתם אותה, נכון?

טיפ מס' 21: הכינו כרטיסיות אוצר מילים

בכל חנות כלי כתיבה תוכלו למצוא כרטיסיות קטנות. פעם בשבוע, רצוי לאחר שיעור IELTS, קחו את רשימת אוצר המילים שברצונכם ללמוד. כתבו על כל כרטיסיה בצד אחד מילה באנגלית, ובצד שני את פירושה בעברית. מיצאו לכם בן משפחה או ידיד שישב איתכם ויציג לכם בכל פעם מילה אחרת. לא חייבים לקרוא אותה בקול – אם יש לכם זיכרון צילומי ויותר קל לכם לזהות אותה ככה על הדף, תנו לו להראות לכם אותה. פנקו את עצמכם בצ'ופר קטן בכל פעם שידעתם מילה. השותף שלכם יכול להחזיק שקית במבה (או ביסלי, או גזר גמדי אם אתם בעניין של בריאות) ולזרוק לכם אחד בכל פעם שקלעתם נכון. זה מזכיר קצת אילוף של כלבים, אבל היי – אם זה מספיק טוב לרקסי, זה מצוין גם בשבילנו.

טיפ מס' 22: Tune in

היום אין בעיה למצוא באינטרנט את כל תחנות הרדיו בעולם. הוסיפו למועדפים שלכם את ה- BBC הבריטי או כל תחנת רדיו אמריקאית. תנו להן להתנגן ברקע בזמן שאתם עושים דברים אחרים, או הקשיבו והאזינו אם זה פתאום נהיה מעניין. בנוסף לתרגול הבנת הנשמע, פתאום תשמעו מילים שנתקלתם בהן לפני כן, והחזרה על מילים היא הדרך הטובה ביותר לשנן אותן.

טיפ מס' 23: הכירו את אבני הבניין של המשפט

גם מילים לא קיימות בתפזורת, והן מתחלקות לקטגוריות לשוניות. חשוב מאוד לדעת מהן הקטגוריות כדי להפוך את תהליך רכישת אוצר המילים ליעיל יותר. הקטגוריות הללו הן המרכיבים של המשפט.
המרכיבים המרכזיים של המשפט הם:
שם עצם – אלה אבני הבניין של המשפט. אנו מזהים שם עצם לפי כך שאפשר לפעמים לכתוב אותו ביחיד או ברבים (אבל לא תמיד – כמו המילה "מים"), או שאפשר להצמיד לו תיאור – גדול, קטן, חדש, ישן וכולי.
פועל – זוהי הפעולה במשפט. אפשר לומר שזהו המלט שמחבר את אבני הבניין. מזהים את הפועל לפי זה שאפשר להטות אותו – מדבר, מדברת, מדברים, מדברות, או התקשרתי, אתקשר, נתקשר, התקשרו. באנגלית נוכל לזהות אותו כשנוכל להטות אותו בזמנים – עבר, הווה ועתיד.
שם תואר – כשמו כן הוא - מתאר שם עצם כלשהו: בית גדול, איש חכם, תלמיד חרוץ וכולי. אפשר להגיד ששמות התואר הם הקישוטים המצוירים על קירות הבניין. הכרת חלקי המשפט תקל עליכם בתהליך רכישת אוצר המילים.

טיפ מס' 24: הסבירו שמות או מילים שהם בעברית

אם אתם מתבקשים לספר על אירוע כלשהו, וההסבר יכלול מילים שהן מונחים בעברית, אימרו את המילים באופן ברור והסבירו את המשמעות של המושג, כדי שהבוחן לא יאבד אתכם. חשוב לו לראות שאתם מודעים להבדלים בין תרבויות ולכך שיש מילים שמישהו שאינו ישראלי לא יבין, ושאתם רגישים לכך ומוכנים להסביר בבירור במידת הצורך.

טיפ מס' 25: התחיליות והסופיות הן המפתח להרחבת אוצר המילים

המילים באנגלית רק נראות ארוכות. בעצם הרבה מהן מורכבות מתחיליות וסופיות, שברגע שתכירו אותן יהיה לכם הרבה יותר קל להרחיב את אוצר המילים שלכם. קחו לדוגמה את המילה education. הבסיס שלה נשאר אותו בסיס, אבל המשמעויות משתנות ככל שנשחק איתה: educate , education, educated, uneducated, educational.
השורש נראה תמיד אותו דבר – educat. אחרי שמחפשים את אחת המילים במילון מגלים שזה קשור בחינוך.
עכשיו נראה את המילים האחרות:
Education
– אם זה נגמר ב- tion זה תמיד שם עצם. לכן משמעות המילה היא חינוך.
Educate
– מילה שנגמרת ב- ate היא כמעט תמיד פועל. לכן משמעות המילה היא לחנך.
Educated
– נכון, זה מבלבל, כי זה נראה כמו פועל בעבר (או פועל פאסיבי). אבל לרוב יהיה מדובר גם בשם תואר המתאר אדם, ולכן משמעות המילה היא מחונך או משכיל.
Uneducated
– נורא פשוט. Un היא תחילית שהופכת את משמעות המילה. אז אם educated משמעה מחונך, uneducated משמעה בלתי-מחונך, לא משכיל.
Educational
– סיומת al גם היא מרמזת על שם תואר, אך לא כזה שמתאר בני אדם אלא מצבים, מקומות, פרויקטים וכולי. לכן משמעות המילה היא חינוכי.
התחיליות והסופיות השונות חוזרות על עצמן, וכל מה שנותר לכם הוא לזהות אותן. כך, ברגע שתכירו מילה אחת, תכירו את כל המילים "האחיות" שלה מיד.

 

 

טיפ מס' 26: זכרו את צורת ההשוואה הנכונה

כאשר אתם מעוניינים להשוות בין שני דברים, או להכריז שמשהו הוא הכי ----, לפעמים תתלבטו אם צריך להוסיף –er או –est, או אם צריך להוסיף more או most. התשובה פשוטה, וביכולתכם ללמוד אותה אחת ולתמיד!
1) שמות תואר בני הברה אחת בלבד תמיד מקבלים er או est.
2) שמות תואר בני שתי הברות ומעלה תמיד מקבלים more או most.
3) שמות תואר בני שתי הברות שמסתיימים ב-y יקבלו er או est וה- y תהפוך ל- i.
פשוט, לא?

טיפ מס' 27: שוחחו באנגלית עם מי שרק אפשר

מעבר לשיחות שתנהלו בשיעורי ה-IELTS, חשוב שתתאמנו על שיחות באנגלית לקראת בחינת יכולות הדיבור שלכם. נסו לשוחח עם אנשים דוברי אנגלית שפת אם, ולקבל מהם פידבק בסוף השיחה. פתחו את נושאי השיחה ליותר ממזג האוויר ומה אתם עושים למחייתכם, ונסו לראות איפה חסר לכם אוצר מילים. בן השיח שלכם יוכל לכוון אתכם לחלקים שעליהם חשוב שתעבדו יותר לקראת הפעם הבאה.

טיפ מס' 28: טיפ לכתיבה נכונה: הכירו היטב את שמות העצם

כשאתם לומדים שמות עצם, שימו לב אם הם ניתנים לספירה או לא. אם אי אפשר לספור את שם העצם נתייחס אליו כאל שם עצם ביחיד. מילים כמו money, audience ו- amount הן כמו בעברית – מילים ביחיד. למה זה חשוב? כי כך תדעו איך לכתוב את הפועל שלהן!

טיפ מס' 29: שימו לב להבדל בין תואר השם (שם תואר) ותואר הפועל

זה יכול להיות קצת מבלבל בשעת הכתיבה, אבל שימוש נכון בשמות תואר ובתואר הפועל יכול לשדרג את הכתיבה שלכם בצורה משמעותית. שמות התואר הם מן "קישוטים" שאפשר להוסיף למשפט.
תואר השם (שם התואר) מתאר שמות עצם. בעברית הוא יהיה מותאם לשם העצם שאותו הוא מתאר במין ובמספר: ילדים חכמים, מורות נחמדות. באנגלית הוא נשאר תמיד אותו דבר, אין לו הטיה לפי מין ומספר:
Nice boys, nice girls
תואר הפועל מתאר את אופן הפעולה – במהירות, באיטיות, באופן מכובד:
I respectfully disagree; he slowly entered the room; he drives fast
השתמשו בהם בחכמה כדי לכתוב חיבורים עשירים ומתוחכמים יותר.

טיפ מס' 30: הבנת הנשמע

כשאתם מתרגלים את הבנת הנשמע בבית, אל תשמיעו לעצמכם את ההקלטה יותר מפעם אחת. כך זה יהיה במבחן האמיתי. עליכם לאמן את האוזן שלכם להיות קשובה לחלוטין על הפעם הראשונה. לימדו להקשיב לרעיונות המרכזיים, לאופן ההצגה ולפרטי מפתח.

טיפ מס' 31: דיבור

מותר להסס קצת לפני שמתחילים לענות. עם זאת, עדיף לא לבזבז זמן על שתיקה. עם יש לכם כמה שניות אקסטרה בסוף, אתם יכולים לסכם את מה שאמרתם במן אמירת סיכום ומסקנה קצרה. תאבדו נקודות על הגייה לא טובה, אז אל תנסו להגיד מילים גדולות שאתם לא יודעים איך בדיוק לבטא. גם אם תנסו להשתמש בביטויים מסוימים בצורה לא נכונה תאבדו נקודות. ודאו שאתם יודעים איך להשתמש בביטוי נכון לפני שאתם משתמשים בו בבחינה.

 

 

טיפ מס' 32: הקשיבו לתגובות הגוף שלכם

שימו לב לתחושה שלכם כשאתם מגיעים לשאלה קשה: האם אתם מתחילים להתבלבל, המילים לא ברורות לכם, המוח "נתקע" ואתם מרגישים שאין מוצא? שימו לב גם לתחושות הגוף שלכם: הדופק מהיר יותר, הגוף מתחמם. כשזה קורה אתם צריכים לעצור רגע ופשוט לנשום. שתי נשימות עמוקות, כך שהאוויר ממלא את הסרעפת והבטן מתנפחת. ההכנסה המאסיבית של החמצן תעזור לכם להתרענן. הגוף שלכם מגיב – היו קשובים לו.

טיפ מס' 33: מילות קישור למדתם כבר?

בניגוד לשמות עצם או פעלים שמהן קיים מאגר בלתי מוגבל, אין אינסוף מילות קישור. זה אומר שאתם למעשה יכולים ללמוד את כולן. מילות הקישור כולן מופיעות בספר אוצר המילים שקיבלתם עם תחילת הקורס. עיברו על כל המילים וודאו שאתם יודעים את משמעויותיהן. זו לא משימה בלתי אפשרית! הכינו כרטיסיות, כתבו משפטים, השתמשו בכל שיטה שאתם מעדיפים, אך דעו בוודאות שאתם מכירים את כל מילות הקישור. ידיעת המילים האלו היא המפתח להצלחה בכל סוגי השאלות, אך היא הכי חשובה בשעת הכתיבה והדיבור.

טיפ מס' 34: אלימינציה, אלימינציה, אלימינציה

אתם לא חייבים לדעת מה התשובה הנכונה. מספיק שתדעו מהן התשובות הלא נכונות. בקורס אתם לומדים איך לפסול תשובה, לא רק לזהות את הנכונה. גם זו דרך לפתור שאלה שאתם לא יודעים מה לעשות איתה. חפשו את המסיחים שלמדתם עליהם בקורס, זהו אותם במשפטים והשתמשו בהם כדי לפסול תשובות. אחרי שפסלתם תשובה או שתיים, יהיה לכם הרבה יותר קל לבחור את התשובה הנכונה ממש שנשאר.

טיפ מס' 35: החיפוש אחר התשובה הנכונה ביותר

לפעמים התשובות לא ישכנעו אתכם. הן פשוט לא ייראו לכן נכונות. בשלב הזה עליכם להיזכר בהנחיה שקיבלתם במהלך הקורס: אתם לא מחפשים את התשובה הנכונה, אתם מחפשים את התשובה הנכונה ביותר. לפעמים בלתי אפשרי להמציא תשובה שהיא נכונה לגמרי, וכותבי המבחן בעצמם מסתפקים בדבר הקרוב ביותר.

טיפ מס' 36: מבנה

זיכרו שמי שבודק את בחינת הIELTS מתרשם מהדרך בה אתם מבנים את תשובותיכם בכתב ובעל פה. קחו רגע להחליט מה יהיה מבנה התשובה שלכם לפני שאתם עונים. בנוסף, ודאו תמיד שאתם עונים על מה שנשאלתם ושאתם עושים זאת בצורה קוהרנטית ומובנית.

טיפ מס' 37: אל תדחו ליום לפני הבחינה את מה שאפשר לעשות היום

אל תחכו עד שהבחינה תופיע לכם בתכנון השבועי כדי להתחיל ללמוד ברצינות בבית. פזרו את הלמידה בשבועות שנותרו לפני הבחינה. נסו להימנע מלימוד אינטנסיבי ביום שלפני הבחינה. אין הרבה שתוכלו לעשות ביום האחרון, וקיים סיכון שתתעייפו או שתישברו. ביום שלפני הבחינה כל שכדאי שתעשו הוא לעבור ברפרוף על החומרים, ואז לקחת יום חופש. אל תשאירו לימים שלפני הבחינה את כל התרגולים.
The time is now
!

 

טיפ מס' 38: היכנסו לכושר

חשוב לעבוד על כושר העמידה שלכם לקראת המבחן. בחינת הIELTS היא חוויה מעייפת ויש נבחנים שפשוט נגמר להם המרץ כשהם מגיעים לשאלות האחרונות. כדי להימנע מזה, עליכם לעשות כמה שיותר מבחנים לדוגמה בשבוע שלפני הבחינה, כדי שביום הבחינה לא תקחו אותה יותר מדי קשה.

 

טיפ מס' 39: האם אתם אנשים של בוקר או אנשים של ערב?

השעון הפיזיולוגי שלכם הוא חלק חשוב מהביצוע שלכם בבחינה. אם הבחינה שלכם היא בשעות הבוקר, נסו לעשות את הסימולציות שלכם בשעות הבוקר. אם הבחינה היא אחר הצהריים, תרגלו בסביבות אותה שעה.
אם הבחינה שלכם היא בבוקר, כדאי שביומיים שלפני הבחינה תכוונו את השעון המעורר לאותה שעה שבה תצטרכו לקום ביום הבחינה. כך השעון הפנימי שלכם כבר יהיה מכוון, וגם אם השעון המעורר לא יצלצל, הגוף שלכם יעיר אתכם.

טיפ מס' 40: כמה? שבע!

סתם, לא באמת שבע. אבל כשאתם רוצים לכתוב על כמות של משהו, שימו לב מה אתם מודדים. אם אתם רוצים לציין כמות של שמות עצם בלתי ספירים (water, advice, music, art), השתמשו במילים כמו some, much, less, a certain amount of וכולי. כדי לכתוב על עצמים ספירים השתמשו במילים כמו fewer, many, או מספר ממשי.

טיפ מס' 41: סיעור מוחות

סיעור מוחות מהווה חלק חשוב בחלקי הדיבור והכתיבה. מאחר שבמהלך המבחן לא יהיה לכם מספיק זמן לכך, אנו ממליצים שתחשבו בנקודות ("בולטים") ולא ב"שמש האסוציאציות" המפורסמת שאליה אתם רגילים מימי בית הספר. סקרים מראים שתשובות שעליהן חושבים מראש הן מאורגנות יותר ויסודיות יותר.

 

טיפ מס' 42: שימרו על אחידות דקדוקית ("המבנה המקביל")

אם אתם יוצרים רשימה כלשהי, על כל הפעלים בה להיות זהים. כלומר:
They found that interviewing a person, inviting him for training and introducing him to the staff were all time consuming tasks
.
כל הפעלים צריכים להיראות בדיוק אותו דבר, ועל חלקי המשפט להיות מופרדים בפסיקים. הקפידו על כך כשתרצו לבנות משפטים עשירים יותר.

טיפ מס' 43: השתמשו בשמות תואר

אל תסתפקו רק במילים כמו nice, bad או okay. השתמשו במילים שמעוררות רגש. תרגלו את המילים הגבוהות יותר ואפילו נסו להחליף כל תואר פשוט שאתם מכירים בתואר ברמת לשון גבוהה יותר. למשל – thrilled במקום happy, או depressed במקום sad.

טיפ מס' 44: אל תשכחו להשתמש במיליות תיאור ולעשות זאת נכון

רוב האנשים שאינם דוברים אנגלית כשפת אם אינם משתמשים במיליות תיאור או עושים זאת לא נכון. תלמידים רבים שוכחים להשתמש ב- a/an/theלפני שימוש בשם עצם. דבר זה עשוי לפגוע בציון הדקדוק שלכם גם בחלק של הדיבור וגם בכתיבה. דרך אחת לתרגל זאת היא באמצעות תרגול דקדוק ברשת האינטרנט. ישנם חומרי תרגול רבים אליהם ניתן להגיע באמצעות חיפוש פשוט.

טיפ מס' 45: חיזרו אל הטעויות שלכם

לא, לא על הטעויות שלכם – לא כדאי לחזור על טעויות... אבל צריך לחזור למקומות שבהם "נפלתם" לעתים תכופות. מה זה היה? אתם הולכים לאיבוד בחיפוש אחר תשובות בקטע הבנת הנקרא? חפשו מכנה משותף של הטעויות שלכם. האם הן נובעות ממחסור באוצר מילים? האם מחיפזון? האם מחוסר הבנה של הטכניקות שנלמדו בכיתה? התייעצו עם המורה שלכם על מה כדאי לכם לעשות כדי לא לחזור על אותן טעויות. שימו דגש על הדברים שמפילים אתכם ונסו "לחסל" אותם. תשומת לב וריכוז הם המפתח לאי-חזרה על טעויות.

 

טיפ מס' 46: הישארו באותו נושא

בשעת השיחה, אל תשנו את הנושא שעליו מדובר. נסו למצוא כל דרך אפשרית לענות בצורה מלאה ועשירה על השאלה של הבוחן. אם תשנו את הנושא הבוחן עלול לחשוב שלא הבנתם אותו, וזה יכול לגרור ציון נמוך. אם אתם לא יודעים מה לומר על נושא מסוים, דאגו להבהיר שהבנתם את השאלה, ועם זאת הייתם רוצים להתייחס לפן אחר שלה...

טיפ מס' 47: מילות יחס

מילות יחס יכולות לשדרג בצורה משמעותית את הכתיבה והדיבור שלכם. מילים אלו הן המפתח לחיבור נכון של המשפטים והן משמשות לחיבור בין רעיונות ולשמירת הרצף הרעיוני בתשובותיכם. מילות יחס כוללות בין היתר את המילים:
However, Moreover, On the other hand, Although, Therefore
וכיוצא באלה. השתמשו בהן בחוכמה כדי לבנות פסקאות טובות וליצור קשר בין רעיון אחד לזה הבא אחריו.

טיפ מס' 48: הגיעו למבחן כ"דף ריק"

מכיוון שבמבחן IELTS משתמשים בטקסטים מתחומי ידע שונים, יכול להיות שתכירו את אחד התחומים האלה. גם אם יש לכם ידע מוקדם על הנושא, אל תשתמשו בו במבחן. אם קטע הבנת הנקרא מדבר על זואולוגיה, למשל, ואתם מומחים בזואולוגיה, מיחקו את כל מה שאתם יודעים באותו רגע. התמודדו רק עם המידע שניתן לכם בקטע, ואל תשתמשו בידע מוקדם. זה יכול לבלבל אתכם ולגרום לכם לבחור בתשובה שאולי נראית לכם נכונה, אבל היא לא הנכונה מבחינת הטקסט שקיבלתם. כל המידע הדרוש כדי לענות על השאלות נמצא תמיד בקטע עצמו.

 

טיפ מס' 49: לא לדלג על שאלות, כבר אמרנו?

קצת מתמטיקה: אם יש ארבע תשובות נכונות, וסימנתם תשובה אחת, יש לכם סיכוי של 25% שהיא התשובה הנכונה. אם הצלחתם לפסול תשובה אחת ואז בחרתם תשובה, הסיכויים שלכם עולים ל33.3%. אם פסלתם שתי תשובות, יש לכם 50% סיכוי שהתשובה נכונה. כל האפשרויות האלו טובות יותר מלהשאיר תשובה ריקה, מה שמשאיר אתכם עם 0% סיכוי לנקודה על השאלה הזו.

טיפ מס' 50: שדרגו את המבטא שלכם!

מומלץ שתעבדו על דרך הגיית המילים לקראת מבחן הדיבור. מלבד התרגול שתקבלו בשיעור, דרך אחת ללמוד כיצד להגות נכון מילה היא באמצעות רשת האינטרנט. באתרים כמו www.morfix.co.il ו- www.dictionary.com יש אפשרות לשמוע את המילה שאותה הקלדתם. חיזרו בקול רם אחר מה ששמעתם ושימו לב לא רק לאיך שהמילה נשמעת אלא לדגשים שניתנים לכל עיצור.

 

 

טיפ מס' 51: קֶצב, קֶצב, קֶצב

אל תקדישו יותר מדי זמן לשאלה אחת בלבד. השתמשו באלימנציה כדי לצמצם את האפשרויות תוך כדי קריאה של התשובות. לא תמיד חייבים לקרוא את כל התשובות האפשריות כדי לדעת שהראשונה שקראתם ממש לא נכונה.

טיפ מס' 52: בלי ניסויים ביום הבחינה

יום הבחינה זה לא יום לעשות ניסויים חדשים. אם חברים שלכם ממליצים לכם על עשב סיני מסתורי שאמור להגביר את יכולת הריכוז, או אם אף פעם לא שתיתם רדבול לפני כן, אל תנסו אותם בבחינה. חומרים חדשים יכולים להשפיע על הגוף שלכם בצורות בלתי צפויות, ואתם לא רוצים לשבת בחדר הבחינות עם כאב בטן. אם אינכם רגילים לאכול ארוחת בוקר גדולה, אל תחרגו ממנהגכם. נסו לנהל יום רגיל ורגוע.

 

טיפ מס' 53: שחררו לחץ

לחץ הוא כמו אש: כאשר שומרים על האש קטנה היא מחממת אותך, אם מאבדים שליטה עליה היא יכולה לשרוף. אין לכם מה להילחץ בבחינה. אם הגעתם לכל השיעורים במהלך הקורס, עשיתם את שיעורי הבית והפנמתם את מה שהמורה אמר, אתם לגמרי מוכנים לבחינה. עכשיו נישמו עמוק ועשו את מה שאתם יודעים לעשות – לפתור בחינת IELTS.

טיפ מס' 54: בואו מוכנים

הביאו איתכם שעון לחדר הבחינה. לא בטוח שיהיה שם אחד, וגם לא בטוח שאם יהיה שם אחד, הוא יעבוד. הביאו איתכם שתי תעודות מזהות, וודאו שבתמונה של לפחות אחת מהן אתם נראים כמו עצמכם. הביאו את כל הטפסים והאישורים שקיבלתם מהקונסוליה הבריטית.

טיפ מס' 55: הפסיקו ללמוד!

הפסיקו ללמוד 24 שעות לפני הבחינה. בשעות האלו כבר אין טעם, לא תצליחו לגלות דברים חדשים והמוח שלכם כבר שבע. תנו לעצמכם מנוחה, צפו בסרט טוב (עדיף באנגלית), היפגשו עם חברים (אל תדברו על הבחינה!), עשו משהו מהנה. שיפור מצב הרוח יכול רק לתרום לרוגע שלכם ולהצלחה שלכם בבחינה.

טיפ מס' 56: תכננו היטב את יום הבחינה

דעו מתי אתם קמים בבוקר ומה אתם הולכים לעשות. אל תשאירו לעצמכם מטלות לאותו יום, הקדישו אותו רק לבחינה. קראו משהו לפני הבחינה – לא משנה מה, ספר או עיתון – לא כדאי שהבחינה תהיה הדבר הראשון שאתם קוראים באותו יום. עשו קצת מתיחות והתרעננות – אבל לא יותר מדי ספורט, שלא תגיעו תשושים. תכננו לעצמכם פעילות כיפית לערב שאחרי הבחינה – צאו עם חברים, לכו לסרט שרציתם לראות, פנקו את עצמכם בארוחה טובה. מגיע לכם!

טיפ מס' 57: Eat like a winner!

אם הבחינה שלכם בבוקר, קומו מוקדם ואיכלו ארוחת בוקר טובה. חשוב שתכניסו לגוף פחמימות מורכבות וחלבונים: גרנולה או דגני בוקר עם סיבים תזונתיים עם חלב או יוגורט/פרוסת לחם או פריכיות עם גבינה לבנה וירק/חביתה וירק/פרי עם יוגורט וקרקר כלשהו/כוס מיץ טבעי או כוס קפה.

אם הבחינה שלכם אחר הצהריים, איכלו ארוחת צהריים מזינה, אבל לא כבדה מדי. מומלץ לאכול מנה מבושלת – מנת בשר ולצידה ירקות ופחמימות כלשהן (אורז או תפוח אדמה. בטטה ידועה בהורדת תחושת חרדה). הצמחונים שביניכם יכולים לאכול מנת קטניות טובה במקום הבשר.

חצי שעה-שעה לפני הבחינה: איכלו משהו מתוק – פרי/חטיף אנרגיה/סילאן/ממרח תמרים עם יוגורט/פירות יבשים-אגוזים ושקדים. פרגנו לגוף שלכם באוכל שהוא זקוק לו ביום הזה.

 

 

טיפ מס' 59: הכינו את התיק ליום הבחינה

למדתם, התכוננתם, הכול כבר מוכן. עכשיו – בלי תקלות טכניות! ודאו שיש בידיכם:
1. תעודת זהות – בלעדיה לא תורשו להיבחן
2. הזימון לבחינה (כדי שתוכלו לוודא את מיקום וזמן הבחינה)
3. שתייה ונשנוש, אם אתם זקוקים להם
4. בגדים מתאימים: באולם הבחינה יכול להיות קר מדי או חם מדי.
התכוננו לכמה שעות של בחינה רצופה, בלי יציאה לשירותים ובלי תקשורת עם העולם שבחוץ.

 

 

טיפ מס' 60: ביטחון עצמי!

רגע האמת כאן, ועכשיו חייבים לזכור: אתם מוכנים! עשיתם קורס, חרשתם, השקעתם, והשגתם הרבה. ישנם אנשים אחרים שמגיעים למבחן הרבה פחות מוכנים מכם. אתם מכירים את המבחן מלפנים ומאחור, אתם יודעים איך להתמודד עם כל המסיחים, עם לחץ הזמן ועם כל מכשול שיעמוד בפניכם.
עבדתם קשה, עשיתם את שלכם. המבחן הזה קטן עליכם עכשיו!



בהצלחה  J 

No comments:

ללמוד אנגלית עם האוורד